dinsdag 18 juni 2013

Kokosrijst (en een nieuw huisdier)

Hete dagen vragen om frisse gerechten. Kokosnoot rijst is één van mijn favorieten (ook buiten de warme dagen ;-) ). De oorsprong is me wat wazig. Ik heb dit recept opgepikt op een receptenforum waar ze het Thais noemen. Feit is dat in Aziatische landen verschillende varianten bestaan van kokosrijst. Met veel specerijen in Zuid-India (waar de kusten vol kokosnoot-palmen staan) en gezoet met mango in Thailand. Maar ook in Zuid-Amerika (Puerto-Rico en Colombia) duikt kokosrijst op.

Mijn kokosrijst is recept simpel en zacht van smaak. Het past heel goed bij viskoekjes of gewoon bij vis met citroen.




recept 1:

Ingrediënten:
- 2 koppen witte rijst
- 1 blik of brik kokosmelk, vul deze hoeveelheid verder aan met water zodat je 2 koppen vocht hebt (kokosmelk is vrij duur dus ik doe het zo)
- 1 3/4 kop water 
- 1/2 theelepel zout
- 1/2 theelepel kokosolie of andere plantaardige olie
- eventueel nog kokos om erover te strooien als extra 

Bereiding:
  1. Wrijf de bodem van de pot in met olie. 
  2. Doe de rijst, kokosmelk, water en zout in de pot zet op een hoog of middelhoog vuur. Roer regelmatig. 
  3. Eens het begint te sudderen, stop je met roeren en zet je je vuur zo laag mogelijk. Zet het deksel erop en laat 15-20 min zachtjes garen tot het meeste vocht opgenomen is door de rijst (NIET MEER ROEREN!). Check es door met een vork te graven tot de bodem van de pan. 
  4. Plaats het deksel terug op de pot, draai het vuur uit en laat de rijst nog 5-10 min stomen door de restwarmte. De rijst zal verder zwellen en al het vocht opnemen. Je kunt hem zo gerust laten staan terwijl je je andere gerechten afwerkt. 


recept 2 (zonder kokosmelk):

deze versie is goedkoper, gemakkelijker en lichter verteerbaar. De versie met kokosmelk heeft echter een authentiekere en vollere smaak. Aan u de keuze. 

Kook een hoeveelheid witte rijst in water, zout en een flinke scheut volle melk. Volg de kooktijd zoals aangegeven op het pak. Voeg tijdens het koken voor elke persoon één eetlepel gedroogde geraspte kokos toe. Je kunt de kokossmaak versterken door nadien een aantal eetlepels gedroogde droog te bakken in een koekenpan op een zeer laag vuur tot de kokos goudbruin word. Strooi dit over elke portie kokosrijst.

Print recept





Dit is Jahanara. Ze vervangt wijlen mijn kat. Ik had nood aan een totaal ander huisdier, kwestie van niet te vergelijken :-). Ik heb haar genoemd naar de Indische prinses, dochter van de grote Shah Jahan, die de Taj Mahal liet bouwen voor zijn geliefste vrouw, Mumtaz Mahal (lees meer hier). Jahanara is de protagonist in mijn favoriete roman, vandaar. En er is toch enige gelijkenis... Als ze rustig rondzwemt, waaieren haar prachtig rode vinnen, zoals lange Indische rokken en sluiers wapperen in de wind...

Nitin Sawhney - Nadia  geniet nog van een mooi streepje Fusion


1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...