vrijdag 14 juni 2013

Turkse yoghurt cake


Ik kwam via een vriendin op dit fantastische cross-boundaries project terecht: Grandma's Design en vond het fantastisch, ik heb meteen een stuk of 10 van die filmpjes bekeken. Mijn voorkeur voor gebak gaat met vlag en wimpel naar Turkije waar ze de zoetste maar ook het fijnste gebak maken volgens mij. 




In deze cake met yoghurt, kokos en suikersiroop heb ik het suikergehalte wel getemd. Het resultaat is een frisse kokoscake die niet klef en kleverig zoet is, maar wel smeuïg. 




Ingrediënten:

voor de cake:
- 120 g bloem
- 160 g maïsmeel
- 210 g yoghurt *
- 100 g rietsuiker
- 2 eieren 
- 1 theelepel citroenschil, geraspt
- 10 g bakpoeder
- een zakje vanillesuiker of een half theelepeltje vanille-extract 

voor de siroop: 
- 300 ml water
- 200 g suiker
- een eetlepel citroensap 

gedroogde geraspte kokos 


Werkwijze:
  1. Meng alle ingrediënten voor de cake en zorg dat je het maïsmeel goed fijndrukt in de kom met een houten lepel zodat je geen klonters krijgt in het deeg. Verwarm een oven voor op 160°C. 
  2. Vet een vierkante bakvorm in en giet het deeg erin. Bak 30-40 minuten tot een tandenstoker er schoon uitkomt. 
  3. Maak de siroop door suiker en water te smelten op een laag vuur. Haal van het vuur en roer er wat citroensap door. Schenk de siroop over de cake terwijl die nog warm is. Bedek met folie en laat de siroop enkele uren in het gebak trekken, vooraleer je de cake opdient. Bestrooi met kokos.  
Print recept

* gezondheidsvoordelen van yoghurt? zie hier



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...