vrijdag 20 september 2013

Tijd voor de warme dranken - Masala chai (India)





Nog nooit van 'masala chai' gehoord?

Masala is eigenlijk een samenstelling van specerijen voor een bepaald gerecht. Voor elk Indisch gerecht is de samenstelling net weer dat ietsje anders. Eigenlijk is curry ook een soort masala (curry is eigenlijk een samenstelling van kurkuma -die de typische gele kleur geeft- en andere specerijen bvb koriander, kardemom, komijn, peper,...). In India is het onmogelijk dat een kok hetzelfde busje 'currypoeder' gebruikt voor verschillende soorten curry-gerechten, zoals wij in het onwetende Westen zouden durven doen. Elk gerecht zijn masala. 

Ok terug naar de drank. Chai betekent thee. Kort door de bocht zou je dit dus simpelweg specerijenthee kunnen noemen. Maar er komen nog 2 bijzonder belangrijke ingrediĆ«nten aan te pas: zwarte thee en melk. India is, met een jaarlijkse oogst van bijna 1 miljoen ton, nog steeds de nummer 1 in de theeproductie met plantages van welbekende soorten zoals Darjeeling en Assam. India is ook een melk-natie, heel wat dranken en desserts en ook (vegetarische) gerechten zijn gebaseerd op melk. 

Gooi deze typische Indische zaken samen en je krijgt een pittige, lekkere en zoete thee die je tot in de kern van je lichaam verwarmt (aan jou om hem zo sterk of zacht te maken als je zelf wilt uiteraard). Ik krijg er in elk geval -heel de herfst en winter lang- geen genoeg van. Deze thee stimuleert voelbaar de bloedsomloop en spijsvertering zie het nut van kaneel, kardemom en gember.





Dit is hoe ik 'm maak:

Breng in een potje op het vuur een liter water aan de kook met een klein beetje geraspte verse gember (of een theelepel gedroogde - maar dat smaakt echt niet hetzelfde), een halve theelepel kaneel, 3 kruidnagels en 3 kardemompeulen. Als de specerijen even hebben kunnen trekken in het kokend water, zet je het vuur ietsje lager zodat het net niet meer kookt om een eetlepel zwarte thee, 3 zwarte peperkorrels, een eetlepel suiker en 150 ml melk toe te voegen. Roer even, laat nog even goed heet op het vuur staan en laat de thee enkele minuten trekken. Zet daarna een koffiefilter in je theekan en giet er de thee in, laat rustig doorsijpelen of gebruik een hele fijne zeef. Haal speciale glaasjes boven om de thee te serveren.

Tips

  • In het traditionele recept worden thee en melk meegekookt, maar ik vind het dan een stuk zwaarder verteerbaar (geen idee waarom), dus ik doe het zo. Ik vind darjeeling of ceylon heel erg geschikt voor deze thee
  • idem met de peperkorrels, ik voeg ze pas toe na het koken. Waarom? Peper wordt pas echt pikant als hij gekookt is...
  • ik maak de specerijen wat fijner voor ik ze in het water doe, zodat ze optimaal aroma afgeven: de peperkorrels snijd ik doormidden, ik plet de kardemompeulen zodat de zaadjes loskomen en breek de kruidnagels en verpulver de 'kopjes'
  • ik voeg soms als variatie bruine suiker toe in de plaats van gewone kristalsuiker, ik vind dat er wel goed bij passen. 
  • waarom er 'potten en pannen' aan te pas moeten komen? Je kunt het natuurlijk ook gewoon allemaal zo samen in je theepot gieten met kokend water en warme melk en dat smaakt ook goed but nowhere near as good as the real thing. 




bron: http://www.simonlevelt.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...