zondag 1 december 2013

Saoudi-Arabische koffie



Een bladzijde uit Saoudi-Aramco's World Magazine als achtergrond voor een kopje Saoedische koffie.




Voor je begint te denken dat dit de luchthaven van Riyahd of Jeddah is, nee, het is simpelweg de Jaarbeurs in Gent van een paar jaar geleden met Saoudi-Arabië als gastland. Ik had dankzij de Indische-Belgische vereniging een vrijkaart en we trokken er in groep heen (omdat er ook een paar standjes met koopwaar van Indische vakmannen waren). 

Anyway, dit is waar ik Saoudi-Arabische koffie leerde drinken... 




Er was een koffiesalon met zetels rondom, lage 5-hoekige houten salontafeltjes en mannen in traditionele gewaden die in mini-koffiekopjes hele sterke hete koffie schonken aan nieuwsgierige Belgen. Ze gebruikte speciale koffiekannen met lange elegante halzen en boden ons dadels aan (koffie en dadels zijn standaard tekens van gastvrijheid in Saoudi-Arabië). De koffie dronken ze zwart en ongezoet maar hij was wel gearomatiseerd met kruiden, je kon er duidelijk de smaak van kardemom en kruidnagel in herkennen. Volgens de Saoudi-Arabieren kan er ook saffraan en kaneel in. De kardemom is écht wel een must want die neutraliseert het effect van cafeïne, stimuleert de spijsvertering, verhelpt infecties aan tanden, tandvlees en keel én verhelpt slechte ruikende adem (die nogal kan voorkomen na koffie of na de nacht, een goed idee dus voor je ochtendkopje). 

Nu goed, de groene koffiebonen en speciale koffiekannen kun je achterwege laten, voor de rest kun je thuis wel een lekker kopje Saoudi-Arabische koffie imiteren. Ik doe het zo: voor één kopje neem ik een theelepel oploskoffie, ik zet een theezeefje in mijn tas, breek er een kardemompeul in open, verpulver een kruidnagel en schenk er dan heet water over. Ik vind deze koffie persoonlijk heerlijk met een lepeltje vloeibare honing maar da's totaal mijn fantasie.   

 Lili




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...