donderdag 5 juni 2014

Eieren met pikante peper




Op een dag, toen ik als vrijwilliger werkte in een Rode Kruis opvangcentrum voor asielzoekers, bood iemand uit Afghanistan me heel enthousiast eieren met chilipeper aan. Hij prees het aan alsof het één van de lekkerste en bijzonderste gerechten is die er bestaat. Ik heb vriendelijk bedankt (bang dat ik na elke hap 10 slokken water zou moeten drinken én daarbij proberen mijn gezicht in de plooi te houden en bedanken). Nu ik thuis wat inspiratie zocht voor 'oersimpele gerechten met een kick' probeerde ik het uit. Het wèrkt, een beetje cayennepeper transformeert je hele omelet :-D 

In Iran maken ze omelet met kurkuma, in Indische roerei (Akoori) zit naast cayennepeper ook tomaat, ui, knoflook, cayennepeper en komijn. Foto-recept zelfs te vinden op Wiki-how. Maar ik hield 't liever puur en eenvoudig.




Mijn (Iraanse) vriend koopt van die verse pepertjes, rijgt ze aan een touwtje en hangt ze op in de keuken tot ze droog zijn, klaar om te versnipperen en in een potje te bewaren. Eén snuifje van dit is (volgens hem) 10 keer sterker dan wat je in de potjes cayennepeper van onze supermarkten vindt. Ik ben benieuwd... Ik vind 't allesinds al een heel mooi decoratief zuiders element aan de keukenmuur. 

Cayennepeper vs chilipeper? What's what?
"Cayennepeper is gemalen gedroogde Chilipeper, die in de keuken gebruikt wordt als specerij. Het is vernoemd naar de Zuid-Amerikaanse stad Cayenne, de hoofdstad van Frans-Guyana." bron: Wikipedia 
Aahaaaaa!! 

(P.S. Meer recepten uit Afghanistan, vind je in The global table adventure.)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...