zondag 19 oktober 2014

Garam masala kofta's (eenvoudig gekruide gehaktballetjes)





Er bestaan allerlei kofta's in de Indische en Midden-Oosterse keuken en zelfs in Albanië, Griekenland en Cyprus! Kufta is eigenlijk Perzisch en betekent vleesbal. In India worden vegetarische kofta's gemaakt van peulvruchten zoals linzen of kikkererwten, maar ook kofta's van lamsgehakt, rundergehakt of zelfs gehakt van kip of schaap, vis of garnalen. Meestal worden de kofta's in een saus klaar gemaakt.

Ik kon geen lamsgehakt vinden, maar ik heb eenvoudige gehaktballetjes gemaakt van gemengd gehakt waar ik garam masala aan toevoegde. Dat is een specerijenmengeling die je in zakjes kunt kopen in Noord-Afrikaanse/Pakistaanse winkels. Ik gebruikte 1 theelepel voor 250 g gehakt. Er zit geen chilipeper in garam masala dus het is helemaal niet spicy. Het zijn vooral aromatische kruiden zoals koriander, komijn, nootmuskaat, kardemom, kruidnagel, venkel en laurierblad. Je kan deze kruiden natuurlijk gewoon zelf onder het gehakt mengen maar het is handig om altijd een zakje garam masala in huis te hebben voor dat instant Indisch aroma.

Bij gehakt geef ik graag een frisse tomatensalade met wat pittige verse ui en koriander. Verder at ik er een groentecurry bij en een restje couscous (niet Indisch I know)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...