dinsdag 28 oktober 2014

Indische vegetarische lunch: how to start




Een vegetarische lunch samenstellen vraagt wat meer denkwerk dan vlees-aardappelen-groenten. Ik kook meestal Indisch als ik vegetarisch kook omdat je dan al direct een pak meer smaak hebt op je bord én 1001 mogelijkheden. Dat gezegd zijnde heeft 't me wel wat tijd gekost om mijn weg te vinden in Indische kookboeken (allemaal wel interessant en lekker maar wat combineer je met wat??) Hier een leidraad.

Zo stel ik een vegetarische Indische lunch samen:

- warm groentengerecht (op de foto: aardappel-kokos curry van "The Tiffin Box")
- koud groentengerecht (bvb. een frisse komkommer-kokos salade met munt)
- iets dat gebakken is zoals gefrituurde groenten of linzenbeignets
- rijst
- eventueel wat yoghurt of mangochutney als smaakmaker

Zorg zeker dat je eieren, kaas of peulvruchten gebruikt voor de eiwitten. Vezels zoals in de kokos-komkommersalade of noten zoals in de linzenbeignets helpen ook om een verzadigd gevoel te krijgen.

Kijk goed welke kruiden gebruikt worden in de Indische recepten. Bvb. als je komijn hebt in één van de gerechten, kijk dan zeker of er in de andere gerechten geen komijn gebruikt wordt. Komijn is een lekkere en typisch Indische smaak maar ook overheersend en je wilt nièt dat alles hetzelfde smaakt...

Als je zelf wat uit je hoed wilt toveren is het een goed idee om in warme gerechten verwarmende kruiden of kruidenmengelingen te gebruiken zoals komijn, garam masala of chilipeper, of zelfs kardemom en kaneel. Frisse salades vragen om verfrissende smaken zoals verse munt of koriander, vers citroensap of ui.

En last but not least: zet zeker een schaaltje yoghurt op tafel als je chilipeper hebt gebruikt in één van de gerechten, de proteïnen in zuivel blussen het best het branderige gevoel van de chilipeper. Mango-chutney zorgt dan weer voor een zoete toets en is altìjd lekker bij rijst en groenten.

Als je het een beetje plant en bedenkt, kun je alles in één keer maken. Begin met de salade want de smaken moet zich vermengen in de koelkast. Zet de rijst te week, begin dan met het warme groentengerecht, zet de rijst op en bak op het laatst de beignets, zodat die warm en krokant op tafel belanden.

Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...